dosh

 

 Управління освіти

dosh

  Нормативно-правова база

dosh  ЦПРПП

Gallery Icon Заклади загальної середньої освіти

Contact IconЗаклади дошкільної освіти

dosh

Позашкільні заклади

Інклюзивна освіта

Інклюзивна освіта

Contact IconІРЦ

Contact Icon

Дистанційне навчання

Contact Icon

Публічні закупівлі

МОН надало школам рекомендації з виховання учнів

Міністерством освіти і науки надані рекомендації про деякі питання організації виховного процесу в школах в 2020/21 навчальному році.

Відповідний лист надісланий на адреси регіональних департаментів освіти і науки, а також закладів післядипломної педагогічної освіти.

Рекомендації розкривають питання формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, профілактики булінгу, кримінальних правопорушень, вживання наркотичних і психотропних речовин та запобігання торгівлі людьми.

Зокрема, у Міносвіти зазначають, що Закон України «Про освіту» визначає право здобувачів освіти на захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою.

Водночас до Міністерства продовжують надходити звернення від учасників освітнього процесу щодо порушень прав дитини, зокрема щодо випадків булінгу.

З метою профілактики булінгу (цькування) МОН рекомендує школам впроваджувати в освітній процес гурток «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та факультатив «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе».

Також школам рекомендовано розвивати медіацію однолітків та створювати служби порозуміння, проводити освітню роботу з батьками та законними представниками дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом.

«Поруч із булінгом (цькуванням) великою проблемою в Україні є домашнє насильство. У 2019 році на телефонну лінію "102" для реагування поліції надійшло понад 115 тисяч дзвінків із заявами про домашнє насильство», - зазначають в освітньому відомстві.

З метою забезпечення комплексного інтегрованого підходу до протидії домашньому насильству у Міністерстві освіти радять користуватись Методичними рекомендаціями щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.

Актуальною в 2020/21 навчальному році залишається профілактична робота щодо протидії торгівлі людьми.

Особлива роль тут належить предметам соціально-гуманітарного циклу: історії, географії, правознавству, суспільствознавству, літературі (українській та зарубіжній), філософії, соціології, політології тощо.

«Головні завдання навчально-виховних заходів із зазначених негативних явищ - підвищити загальний рівень правової свідомості дітей та молоді, рівень обізнаності з проблем порушення прав людини, навчити моделям безпечної поведінки, виховати повагу до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства», - зазначають у відомстві.

Також у Міністерстві освіти акцентують увагу педагогів на тому, що належне місце в організації виховного процесу закладу освіти має бути надано роботі із запобігання вживання дітьми та учнівською молоддю наркотичних і психотропних речовин.

«Особливу тривогу викликає те, що порушується стаття 54 Закону України «Про освіту» в частині недостатньої діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти щодо запобігання вживанню здобувачами освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів та тютюнових виробів», - зазначають у МОН.

Зважаючи на це, школам рекомендовано впроваджувати профілактичні стратегії формування життєвих навичок, формувати у молоді вміння протистояти ризикам, здійснювати комплекс профілактичних заходів, підвищувати психолого-педагогічну компетентність батьків, впроваджувати в програми підготовки та перепідготовки педагогічних працівників сучасні методики профілактичної роботи з подолання негативних проявів серед дітей, створювати методики раннього виявлення дітей, які належать до груп ризику тощо.

Ще одним етапом виховної роботи шкіл має стати профілактика кримінальних правопорушень.

У цьому напрямі школам рекомендовано проаналізувати стан справ та посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які вже скоювали кримінальні правопорушення, та дітьми, які мають ознаки агресивної поведінки; провести інформаційно-просвітницьку роботу з батьками дітей, схильних до протиправної поведінки; налагодити міжвідомчу взаємодію з підрозділами ювенальної превенції Національної поліції України, службами у справах дітей, соціальними службами для сім'ї, дітей та молоді тощо.

Зміст рекомендацій Міністерства освіти і науки має бути доведений до відома керівників органів управління освітою різних рівнів, керівників шкіл та педагогічних працівників.

Дистанційне навчання."Освітня платформа "Класна Оцінка" (https://klasnaocinka.com.ua/) :Можливості платформи для загальноосвітнього, спеціального (училище, коледж) та вищого навчального закладу

Організація системи інформатизації навчально-виховного процесу навчального закладу на базі електронних сервісів Освітнього порталу «Класна Оцінка» дозволяє забезпечити:
  • інформаційну підтримку навчального процесу;
  • підвищення рівня освіти завдяки доступу до кращих педагогічних напрацювань, створенню системи неперервної освіти через організацію єдиного навчально-виховного простору навчальних закладів, створенню комп’ютерно-орієнтовного середовища для навчання дітей, в тому числі й з особливими потребами;
  • здобуття освіти І ступеня за місцем проживання, використовуючи різні форми, зокрема дистанційну;
  • підтримку навчального процесу для осіб, які потребують підвищення якості середньої освіти для отримання доступу до вищої.
Перелік і можливості основних електронних сервісів Порталу «Класна Оцінка»:
  • Електронний документообіг.
  • Широкий набір сервісів (робота з розкладом занять і електронним журналом, електронні щоденники, домашні завдання, оцінки та зауваження, прив'язані до розкладу занять, інформація, новини, спілкування між користувачами тощо).
  • Поурочне планування.
  • Повний моніторинг поточної успішності учнів.
  • Календарне річне планування з системою контролю, повний моніторинг роботи вчителів.
  • Широкий набір вибірок інформації для користувачів.
  • Створення архівів за минулі роки.
  • Система створення електронного контенту та дистанційного навчання.
  • Повнофункціональна система управління дистанційним навчанням (LMS).
  • Створення навчального матеріалу (електронного контенту): урок, в тому числі створення анімацій, для використання на заняттях, різноманітні роботи, глосарій, актуальні питання, файловий архів та медіатека, бібліотека.
  • Конструктор для роботи з мультимедійними дошками на заняттях.
  • Широкий набір інструментів для створення тестів (множинний вибір, одиничний вибір, на відповідність тощо) і перевірки засвоєння матеріалу.
  • Вбудована система та сценарії контролю та оцінювання знань.
  • Створення різноманітних видів дистанційних курсів (автоматичних, з підтримкою викладачем тощо).
  • Вільний доступ до дистанційних курсів та контенту через web-портал.
  • Налаштування прав доступу до створеного контенту самим автором.
  • Організація спілкування з викладачем та між учнями через форум, персональні повідомлення, вбудований сервіс Internet-конференції тощо.
  • Конструктор сайтів.
  • Створення повнофункціонального багатомовного порталу навчального закладу із зручною інтеграцією всіх сервісів.
  • Створення повнофункціонального багатомовного порталу викладача із зручною інтеграцією всіх сервісів.
  • Проста система управління (CMS) порталом закладу.
  • Система розподілу прав доступу користувачів до редагування окремих розділів порталу закладу.
  • Конструктор дизайнів – простий і зручний інструмент для тих, хто хоче створити власний дизайн сайту.
  • «Віртуальний клас».
    Дозволяє самостійно проводити Internet-конференції (до 80 користувачів одночасно в одному класі).
  • Психологічний модуль (підтримка шкільних психологів та соціальних педагогів, психологічне тестування на виявлення здібностей дитини до тих чи інших галузей).
  • Конструктор конкурсів.
    Дозволяє проводити конкурси, опитування, голосування.
  • Система адресних і групових повідомлень.
Викладачі, учні та батьки школярів можуть обмінюватися між собою адресними особистими повідомленнями. Цей сервіс не може замінити повноцінне спілкування, але зможе доповнити систему комунікацій між учасниками навчально-виховного процесу в навчальному закладі. Також він стане при нагоді для системи дистанційного навчання.
  • Конструктор новин.
  • Конструктор форм запитів
  • Електронна реєстрація в навчальний заклад.
  • Блоги.
Доступ кожного користувача до своїх блогів дозволяє їм публікувати статті на шкільному сайті. Крім того, окремі спеціалісти (лікарі, психологи, методисти, провідні викладачі та ін.) можуть вести свої блоги та публікувати статті з тематики, що цікава відвідувачам як сайту навчального закладу, так і Порталу в цілому. Блоги можуть вести також і учні, і їх батьки.
  • Створення електронних газет і журналів.
На основі блогів також можна будувати систему обміну досвідом між відвідувачами сайту; створювати навчально-методичні електронні журнали навчального закладу за різноманітними тематиками.
  • Форум.
Невід’ємна складова сучасного web-сайту. Модуль форуму надає можливість обговорювати користувачами навчального закладу окремих тем. Цей модуль також дозволяє створювати постійно діючі конференції, «віртуальні» батьківські збори та багато іншого.
  • Фото- та відео-галереї.
  • Конструктор панорам (3-D) (дозволяє створити віртуальну екскурсію по закладу).
  • Файлові архіви.
  • Електронна бібліотека.
  • Електронна медіатека та багато іншого.
Навчальні заклади можуть використовувати в своїй роботі як усі сервіси, об'єднуючи в рамках створюваного за допомогою Конструктора сайту, так і окремі модулі Порталу «Класна Оцінка», необхідні закладу в його діяльності. Це робить Портал «Класна Оцінка» застосовним навіть в умовах наявності у навчальних закладів власного сайту.Школи, приєднані до проекту, можуть ОБМІНЮВАТИСЯ між собою створеними освітніми ресурсами (курсами). Це робить зручним і швидким створення репозитарію електронних освітніх ресурсів.

Червоний чи зелений – що означають епідемічні рівні для шкіл

“Здебільшого, здобувачі освіти 1 вересня традиційно підуть до закладів освіти. Міністерство виступає за те, щоби навчальний процес відбувався, як і раніше, в класах, аудиторіях, лабораторіях, спортзалах. Але з урахуванням карантинних обмежень.

Органи управління освітою, керівники закладів освіти отримають докладні алгоритми та роз’яснення щодо можливих дій та рішень в умовах адаптивного карантину”, – запевнив т.в.о. міністра освіти і науки Сергій Шкарлет.

З 1 серпня залежно від епідемічної ситуації в кожному з регіонів або окремих адміністративно-територіальних одиницях встановлюється один із рівнів епідемічної небезпеки поширення COVID-19 – “зелений”, “жовтий”, “помаранчевий” або “червоний”. Рівень визначає Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій за результатом оцінювання епідемічних показників у регіоні.

  • На території регіонів із “помаранчевим” рівнем небезпеки заборонено відвідувати заклади освіти здобувачами в групах більш ніж 20 осіб, крім закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
  • На території регіонів із “червоним” рівнем небезпеки здобувачам освіти заборонено відвідувати заклади освіти.
  • На території регіонів, з “помаранчевим” та “червоним” рівнямидержавна влада та органи місцевого самоврядування можуть застосовувати додаткові обмежувальні протиепідемічні заходи в межах своєї компетенції.

Раніше заступниця міністра освіти і науки Любомира Мандзій наголосила, що з 1 вересня школи не переводитимуть обов’язково на дистанційну форму навчання – усе залежатиме від епідемічної ситуації.

У МОН розглядають три сценарії початку навчального року:

  • Низький рівень захворюваності: відвідування закладів освіти дозволено у звичайному режимі
  • Високий рівень захворюваності: освітній процес забезпечується повністю дистанційно.
  • Середній рівень захворюваності: освітній процес забезпечується у змішаній формі – дистанційно та в закладах освіти, з відповідним дистанціюванням та заходами гігієни.

Найімовірнішим вважають останній сценарій, за яким передбачено:

  • дотримання соціальної дистанції та використання засобів індивідуального захисту (за певних умов);
  • скасування масових заходів і екскурсій;
  • збори педколективів у дистанційній формі;
  • запобігання скупчення великої кількості людей;
  • розмежування потоків школярів, залежнос від їхнього віку;
  • проведення окремих різновидів занять на свіжому повітрі та застосування комбінованого навчання;
  • особам з групи ризику (з хронічними, легеневими, розладами імунної системи, захворюванням на цукровий діабет, тощо) буде рекомендовано продовжити форму освіти, що максимально відповідає потребам їхнього захисту: екстернатна форма чи дистанційне навчання;
  • повністю дистанційна форма навчання для молодшої школи застосовуватися не буде;
  • на карантин навчальні заклади закриватимуть на 14 або 7 днів (рішення ще не ухвалено);
  • вчителям не будуть щотижня робити тести;
  • іноземні студенти зможуть приїхати в Україну та навчатися.

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання

Навесні 2020 року заклади освіти України працювали за дистанційною формою навчання. Це відбулося в рамках карантину, оголошеного по всій країні у зв’язку з поширенням коронавірусної інфекції Covid-19. Існує ймовірність того, що восени більшості українським школам доведеться використати дистанційне навчання для закладів освіти або окремих учасників освітнього процесу..

Організація дистанційного навчання має забезпечити можливість здобувачів освіти реалізувати право на якісну та доступну освіту відповідно до їхніх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей та досвіду, незалежно від віку, місця проживання чи перебування, стану здоров’я, соціального і майнового стану, інших ознак і обставин, у тому числі тих, які об’єктивно унеможливлюють відвідування закладів освіти.

Комунальним навчальним закладом Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» підготовлено методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання. Висвітлено питання  управління закладом освіти в умовах дистанційного навчання,  уміщено методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в початковій школі в умовах дистанційного навчання, організації освітнього про­цесу з мистецьких, гуманітарних і суспільних предметів, предметів природничо-математичного циклу, технологій, освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» в основній та старшій школі, організації рухової активності учнів в умовах дистанційного навчання. Також представлено методичні рекомендації з питань інклюзивної освіти.